Green Mobility Challenge

Green Mobility Challenge – et undervisningsforløb til geografi

fredag 19 feb 21
|

Green Mobility Challenge er et ti-lektioners undervisningsforløb til naturgeografi i gymnasiet. Man kan bruge forløbet, når det passer i ens kursusplan

Vi regner en lektion som en klokketime, så hvis du kører med 1,5 timers lektioner, så regn med 6-7 lektioner. Et bud på et ti-lektioners program kunne være:

  • To lektioner: Generel introduktion til transport og til casen
  • Fem lektioner: Selvstændigt arbejde med problemstilling, data og design af løsning
  • Tre lektioner: Skrive rapport med løsning og argumentation for løsning

 

I forløbet udvikler dine elever en løsning på følgende transport-problemstilling:

"Biltrafik forurener og skaber trængsel. Transportministeren har derfor afsat kr. 15 mia. til udvidelse af skinnebåren trafik i og omkring hovedstaden med henblik på at erstatte så meget biltrafik som mulig med togtrafik.

 

Gennem arbejde med kort over geografien i og omkring hovedstaden har dine elever til opgave at finde den bedst mulige bane-strækning, der kan etableres for maksimum kr. 15 mia. Eleverne sammenfatter deres løsninger i en kort rapport med transportministeriet som målgruppe.

 

Læs mere på DTU Engineering Technologys hjemmeside her