Green Mobility Challenge – et undervisningsforløb til geografi

torsdag 25 jun 20
|

Prøv et spændende undervisningsforløb til Naturgeografi/Geografi B. Anvend forløbet mellem 1. september og juleferien, og få chancen for at deltage i finaledagen på DTU

Klimakrisen er den måske største udfordring i vores historie. Vi skal sikre, at jorden er beboelig for de kommende generationer. De to største barrierer for en bæredygtig udvikling er energi og transport. Vi er kommet langt med udvikling og implementering af bæredygtig energi. Den næste kamp er transport. Over 30 % af Danmarks CO2-udledning kommer fra transport, og udviklingen af bæredygtig transport er kun lige begyndt.

 

Gennem dette undervisningsforløb udvikler eleverne (i grupper af fem) en løsning på følgende problemstilling:

 

”Transportministeren har kr. 15 mia. til udvidelse af skinnebåren trafik i og omkring hovedstaden med henblik på at erstatte så meget biltrafik som mulig med togtrafik”

 

Undervisningsforløbet begynder med introduktion til transport (herunder infrastrukturdesign og jernbaner). Derefter arbejder eleverne med udvikling af en løsning baseret på data om Københavns geografi. Til slut beskriver eleverne deres løsning i en kort rapport med transportministeriet som målgruppe.

 

Du kan bruge dette ti-timers forløb i din undervisning når det passer i din kursusplan. Hvis du anvender forløbet mellem 1. december 2019 og vinterferien 2020, så kan I sende færdige rapporter til os. Vi inviterer de bedste 25 grupper til en finaledag på DTU. Der er præmier til top tre og en komité fra branchen, der vælger vindere.

 

Lige omkring 20. august kan du hente en samlet pakke til dette forløb. Pakken indeholder læsestof, data, en rapportskabelon og en beskrivelse af forløbet, så du nemt kan sætte dine elever i gang.

 

Læs mere på DTU Diploms hjemmeside her