3D-print er fantastisk, men ikke for alle og enhver

Selvom 3D-print blev spået mere udbredelse, end det har fået, så er teknologien stadig under enorm udvikling. Seniorforsker David Bue er i spidsen for opbygningen af DTU’s kæmpe ’3D-print-legeplads’, hvor nye rekorder for miniatureprint i øjeblikket sættes.

David Bue Pedersen fuldførte i 2012 Danmarks første ph.d. inden for 3D-print. Foto: Mikal Schlosser
David Bue Pedersen kunne sammen med kolleger indvie det helt nye Additive Manufacturing Laboratory på DTU Lyngby Campus, hvor der skal forskes i og udvikles på 3D-printere. Foto: Mikal Schlosser

”Jeg er bare ingeniør”

David startede på DTU i 2003, da der var større valgfrihed til at sammensætte sin kandidatuddannelse end under den nuværende studieordning. Han ville vide så meget som muligt om så mange fag som muligt, så han tog alle de specialkurser, han kunne komme afsted med.

”Min uddannelse har ikke nogen retningsbetegnelse, jeg er bare ingeniør,” som han udtrykker det.

Inden han startede på DTU, var han certificeret systemudvikler hos Microsoft, og i sin fritid reparerede han veteranbiler og -motorcykler.

”Jeg brændte for begge dele og kunne være endt næsten hvor som helst inden for systembygning. Fra roeoptagere til flyvemaskiner, jeg kunne have engageret mig 100 pct. i det hele. Jeg var bare totalt videbegærlig og teknologifascineret og kunne ikke få nok af at bygge systemer og forstå, hvordan de er sat sammen og fungerer,” smiler han.

Men han endte med at tage en ph.d. i 3D-print og blev bagefter enig med institutdirektøren om, at DTU nok kunne drive det til noget mere på dette felt. Siden er laboratoriet bare vokset og vokset, så en stor del af udstyret er endt på gangene, hvorfra det altså snart flytter ind i den nye hal. Alle maskinerne har forskerne selv bygget i totalt åbne strukturer. Hver en detalje er dokumenteret og kan derfor moduleres, alt efter hvordan de skal bruges.

Rekord i miniatureplastikprint

Man printer i metal ved at trække et pulver så fint som mel hen over en byggeplade, skanne det med laser og dermed svejse det sammen til et fast materiale. Laboratoriets metalprinter kan svejse ved enormt høje hastigheder, og forskerne udvikler på graduering af metallegeringer med forskellige funktioner. De har også udstyr til at overvåge processen og opdage eventuelle svejsefejl, idet de opstår, og til at studere det færdige materiale. Her er det f.eks. for første gang i verdenshistorien lykkedes at printe det berømte damaskusstål, som bl.a. bruges til køkkenknive.

I vådrumslaboratoriet arbejder forskerne med flydende plastik som det, der bruges til tandfyldninger. Emnerne bygges op lag for lag, der efterhånden hærdes med uv-lys. Også dette udstyr har Davids gruppe selv bygget fra grunden, og her satte tre ph.d.-studerende for nylig rekord, da de printede en plastfigur med en printopløsning, der kan måles i mikrometer, hvilket ikke er set før. David udfordrede dem til at komme endnu længere ned i størrelse, og efter lidt omkodning kunne de præsentere samme figur med en detaljeringsgrad på under en mikrometer.

”Mit mål er at vise, hvad der kunne ske, hvis producenterne slap 3D-teknologierne fri, så køberne kunne optimere på forskellige parametre i stedet for bare at trykke på startknappen. Og jeg hjælper danske virksomheder med at adoptere 3D-print og dermed effektivisere produktionen,” sammenfatter David.

Sjovt, men ikke for sjov

Det siger næsten sig selv, at en dedikeret 3D-printentusiast også selv må eje en 3D-printer.

”Ja, jeg har da på et tidspunkt haft en seks-otte stykker stående i kælderen. Men nu står der bare en gammel Puch Maxi, som jeg roder lidt med. Jeg har jo alt det printudstyr, jeg kan drømme om, på laboratoriet.”

Og hvad printer eksperten så selv?

”I hvert fald ikke havenisser og grydeskeer. Det er meget lettere at skaffe dem fra Ikea eller byggemarkedet. Jeg har mest lavet specialdesignede opgraderinger til min 3D-printer, så jeg slap for at få dem fremstillet i et værksted,” siger han og konkluderer:

”Når ham, der forsker i 3D-print, ikke bruger det derhjemme, siger det jo noget om teknologien. Hvis du køber en stor, dyr printer til 15 mio. og splitter den ad i atomer, så finder du næsten ingen printede dimser i den. 3D-print er altså ikke så universelt anvendeligt, som det blev spået til at blive. Det er bare fantastisk til en masse specielle opgaver.”

Fakta

Ved de mest almindelige former for additive manufacturing opbygges emnerne lag for lag i det ønskede materiale – f.eks. ved at smelte, svejse eller lime tynde lag af pulver sammen, hærde væske ved hjælp af uv-lys eller smelte tynde plasttråde sammen.

Emnerne printes direkte fra en 3D-CAD-fil, som er en digital tegning af det ønskede produkt, i en lang række forskellige materialer, bl.a. metal, plast, keramik og voks.

Produktionen er ikke afhængig af, at der først skal fremstilles specialværktøjer eller støbeforme. Den foregår i en samlet produktionsgang og sparer materiale, idet der ikke skal høvles noget bort før i den allersidste finish, hvis emnet skal have en særlig overflade.

David Bue Pedersen

David Bue Pedersen Seniorforsker Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi Telefon: 45254810