Innovation

Innovativ proces presser mere værdi ud af æbler

Med hjælp fra bakterier kan æblepulp fra juiceproduktion fermenteres og udnyttes til at lave nye drikkevarer, naturlige smagsstoffer og sågar kunstigt læder, hvis det står til en ny DTU-startup.

Hænder der samler håndfulde af æblepulp op
Produktion af 10 liter juice generer op til fire kg pulp. Ved at bearbejde pulpen kan man presse mere værdi ud af den. Foto: Beyond Leather Materials
Læskedrik lavet af æblepulp fra juiceproduktion.
Bioflavours laver en læskedrik med æblesmag, der minder om både juice og cider, men alligevel ikke smager som nogen af delene. Foto: DTU

Udnyttes til kunstigt læder

Og faktisk stopper udnyttelsen af restproduktet ikke dér. Bioflavours arbejder nemlig sammen med en anden startup, Beyond Leather, der producerer kunstigt læder. Æblepulp er velegnet til netop dette formål – og fermenteringsprocessen gør pulpen endnu bedre for Beyond Leather at arbejde med. Den eliminerer nemlig de knap 10 pct. sukker, der findes i pulp, når juicen er presset ud. På den måde står man tilbage med en masse, der stort set kun består af fibre, hvilket sikrer et bedre slutprodukt – og det gør potentielt set også, at ingen dele af de æbler, der i første omgang blev presset til juice, går til spilde.

”Det er faktisk nemmere at bruge æbleaffald, som har en masse værdi og potentiale at byde på, hvis vi tør tænke stort. Det har krævet mange forsøg og fejl at skabe vores plantebaserede læderalternativ Leap, og DTU er bestemt en værdifuld partner på denne rejse,” siger Beyond Leathers R&D project manager Xianrong Shao.

Kunstigt læder lavet af æblepulp
Det kunstige læder fås i forskellige farver og med to forskellige overfladefinish. Foto: Beyond Leather Materials

Smagen afgør, om det bliver knald eller fald

For producenter, der udvikler nye føde- og drikkevarer, er en af de største udfordringer at ramme en smagsprofil, der sidder lige i skabet.

”Det kan godt være, at en virksomhed har udviklet et nærende produkt, men hvis forbrugerne ikke kan lide smagen, vil det jo ikke klare sig på markedet. 90 pct. af de produkter, der fejler, efter at de er blevet introduceret til markedet, fejler på grund af smag og tekstur,” fortæller branchedirektør for DI Fødevarer Leif Nielsen.

Det er en virkelighed, folkene bag Bioflavours er pinefuldt klar over, og de har da også arbejdet intensivt på at finde den helt rigtige smagsprofil til deres produkt – bl.a. med to bevillinger fra DTU, som er øremærket modning af forretningsidéer.

Det produkt, de laver med den fermenterede væske, beskriver de som en læskedrik med æblesmag, der minder om både juice og cider, men alligevel ikke smager som nogen af delene.

Startuppen har også med succes eksperimenteret med at tilsætte mynte eller ingefær og en anelse sukker for at gøre produktet lidt sødere. På den måde kan de udvide sortimentet efter behov.

Læskedrikken er blevet serveret som smagsprøver ved events på DTU med et bredt publikum. Her er Bioflavours gået videnskabeligt til værks og har indsamlet brugernes reaktioner på produktet med hjælp fra SensiMate – en anden DTU-startup, som har udviklet en online platform til at gennemføre brugerundersøgelser. Den værdifulde information bruger Bioflavours til at arbejde videre for at opnå den bedste smagsoplevelse for den bredeste skare.

Rentabilitet er afgørende

En ting er at lave et produkt, som forbrugerne vil købe. Men forretningsmodellen står og falder med, om produktet kan fremstilles til en pris, forbrugerne vil betale, og som startuppen kan tjene penge på. Flere faktorer styrker konceptets rentabilitet:

Pulp kan Bioflavours anskaffe i store mængder for meget små penge. Bakterierne, der skal kickstarte fermenteringsprocessen, findes allerede i DTU Fødevareinstituttets samling af bakteriestammer, så der skal ikke indkøbes kommercielle starterkulturer. Og den overskydende tørmasse bliver til en indtægtskilde, når den bliver solgt til ’læder’-producenterne.

Teamet bag startuppen forventer at kunne lancere produktet til sommer.

FAKTA

• Danskere drikker i gennemsnit ca. 9 liter æblejuice om året, viser tal fra DTU Fødevareinstituttet.
  • Produktion af 10 liter juice genererer op til 4 kg pulp.
  • Med 4 kg pulp tilsat ca. 10 gange så meget vand kan Bioflavours fremstille 40 liter fermenteret væske, der kan laves om til en læskedrik.
  • Danskere drikker i gennemsnit mere end 1 liter læskedrik (sodavand sødet med sukker og sødestoffer) om ugen, ifølge DTU Fødevareinstituttets tal.
  • Bortskaffelsen af pulpen til biogasanlæg udgør en udgift for juiceproducenterne. I sjældne tilfælde kan de tjene en smule ved at sælge det til dyrefoderproduktion.

TEMA

DTU har et af de mest veludbyggede og sammenhængende økosystemer for innovation og entreprenørskab blandt tekniske universiteter i Europa.

Læs mere om DTU's innovationsøkosystem.