James Webb Space Telescope sendes efter planen i rummet i oktober 2021 med en Ariane 5-raket fra den europæiske rumorganisation ESA. Det skal ske fra den europæiske 'rumhavn' i Fransk Guyana. (Illustration: ESA)

DTU-forskere får masser af observationstid på nyt rumteleskop

tirsdag 27 apr 21

Kontakt

Georgios Magdis
Lektor
DTU Space

Kontakt

Thomas Greve
Lektor
DTU Space
45 25 96 88

Forskere fra DTU Space og Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet bliver blandt de første til at bruge kæmpeteleskopet James Webb, som efter planen sendes i rummet til efteråret.

Forskere i Danmark har fået tildelt over 2.000 timers observationstid på James Webb Space Telescope i den første runde af observationer, når det store teleskop kommer i rummet. De mange timer er tildelt Cosmic Dawn Center (DAWN), som er et samarbejde mellem DTU Space og Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet om forskning i det tidlige univers og de tidligst dannede og ældste galakser.

“Det er et unikt og omfattende program, der skal nås på de fem år, som er den garanterede levetid for James Webb-teleskopet. Med James Webb-teleskopet får vi mulighed for at identificere og udforske tusindvis af både nye og meget sjældne galakser i det tidlige univers,” siger Georgios Magdis, lektor ved DTU Space og deltager i DAWN-centret.

Dermed bliver forskere fra DTU Space og kolleger på DAWN-centret blandt de første til at bruge det nye internationale kæmpeteleskop i rummet. I alt er der tildelt 6.000 timer i den første runde af observationstid. Og med helt præcist 2.133 timer har det danske DAWN-center opnået en stor andel. Det er sket i konkurrence med forskere i 40 andre lande. DTU Space har desuden bidraget til fremstillingen af teleskopet med blandt andet ophæng til et af dets instrumenter bygget i kulfiber.

"Med James Webb-teleskopet får vi mulighed for at identificere og udforske tusindvis af både nye og meget sjældne galakser i det tidlige univers"
Georgios Magdis, lektor ved DTU Space og deltager i DAWN-centret

Opsendes i oktober

Rumteleskopet skal efter planen sendes i rummet i oktober i år fra den europæiske ’rumhavn’ ved Kourou i Fransk Guyana. Det bliver det største teleskop, der hidtil er sendt i rummet for blandt andet at udforske det tidlige univers. Dermed åbnes mulighed for at gøre nye opdagelser.

James Webb Space Telescope er et internationalt projekt i samarbejde mellem Nasa i USA, ESA i Europa og Canadian Space Agency. Det afløser Hubble-telekopet, som blev sendt i rummet 1990. Det nye teleskop har et spejl med en diameter på 6,5 meter og er dermed tre gange større i diameter end Hubble-teleskopet. Det enorme spejl gør det muligt at opfange lys fra meget lyssvage objekter.

Det skal primært observere lys i det infrarøde område. Når lys bevæger sig gennem rummet over tid bliver dets bølgelængde længere og mere infrarød.

Dermed indeholder lys i det infrarøde område information om det meget tidlige univers. På den måde skal teleskopet hjælpe med at opdage nyt om de allerførste og meget fjerne galakser, der blev dannet i universet.

”De mest spændende opdagelser med en så stor undersøgelse, som den her, bliver formentlig nogle, vi endnu ikke har kunnet forestille os. Det er, hvad astronomiens historie konstant har vist os,” siger professor på Niels Bohr Institutet Sune Toft, som er direktør for DAWN-Centret.

Panorama-billede af galakser

De godt 2.000 obeservations-timer indgår i et program, der kaldes ‘COSMOS-Webb’. Her vil man undersøge nogle af de samme områder i universet, som er udforsket med Hubble-teleskopet, men i større detaljeringsgrad. Man forventer at kunne få data om omkring en halv million galakser fra en periode, hvor universet var under én mia. år gammelt. Og et af målene er at lave et hidtil uset panorama-billede af disse galakser.

Udover COSMOS-Webb-programmet, er der også en række andre projekter knyttet til det nye teleskop, som involverer forskere fra DAWN-centret og DTU.