Hver dag sejler millioner af skibe rundt på verdenshavene. Containerskibe, fiskerkuttere, færger, tankskibe, krigsskibe og alt ind imellem.
For at undgå at skibene sejler ind i hinanden, skal de ved lov udsende et signal fra et automatisk identifikationssystem (AIS). Myndighederne kan også bruge AIS-signalet til at få overblik over fiskeriet, passagerfærger, suverænitetskrænkelser og redningsaktioner.
Alligevel er der mange skibe, der slukker for deres AIS-signal. De bliver derfor kaldt mørke skibe eller dark ships. Amerikansk forskning, som i 2024 blev publiceret i tidsskriftet Nature, fandt, at op mod 30 pct. af alle verdens skibe udsender ikke noget AIS-signal, og derfor arbejder forskere på DTU på at finde og identificere disse spøgelsesskibe.
”Ikke alle dark ships gør noget ulovligt, men næsten alle skibe, der gør noget ulovligt, er dark ships,” siger Kristian Aalling Sørensen, der er postdoc på DTU Space, hvor han forsker i maritim overvågning og yder forskningsbaseret myndighedsbetjening om emnet.
De mørke skibe kan være involveret i alt fra ulovligt fiskeri til narkotika- og våbensmugling, spionage og angreb på kritisk infrastruktur. Derfor er det vigtigt for myndighederne hurtigt og præcist at kunne finde disse skibe.
”Den slags vil vi selvfølgelig gerne stoppe, men Forsvaret har ikke nok skibe til at være alle steder på en gang. Her er overvågning af dark ships faktisk et af de bedste værktøjer, vi har, fordi det har en afskrækkende effekt - og jo bedre overvågning vi har, jo bedre afskrækkelse,” siger Kristian Aalling Sørensen.
Camoufleret som uheld
Alexander With er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet, hvor han bl.a. forsker i maritim hybridkrig, og han forklarer, at antallet af hændelser med sabotage på maritim infrastruktur er steget markant siden Ukrainekrigen.
”Der var også undersøiske kabler og rør, der blev ødelagt under mistænkelige forhold før krigen, men det har fået et helt andet omfang nu,” siger Alexander With.
Han fortæller, at mens Rusland er den primære trussel i danske farvande, så har der også været episoder med kinesiske skibe med meget mistænkelig sejlads ved kabler, kort inden de er blevet revet over. Typisk er det handelsskibe, der trækker deres anker hen over havbunden for at rive kabler og rørledninger over.
”På den måde kan man sige, at det var et uheld,” siger Alexander With.
Ved at sejle tæt på maritim infrastruktur kan skibe også blot indsamle oplysninger om alt fra havvindmølleparker til undersøiske rørledninger og fiberkabler. Informationer, som ifølge Alexander With kan bruges til f.eks. at lægge sprængstoffer, som vi har set med angrebet på Nord Stream-gasledningen i 2022.