Forskning

Jagten på den perfekte mozzarella

Den perfekte pizza kræver ost, der smelter på den helt rigtige måde. Forskere på DTU dykker nu dybt ned i strukturen på mozzarella i jagten på at forstå, hvorfor nogle partier ost viser sig at være mere strækbare og velegnede til pizza end andre.

DTU ph.d.-studerende Pawel Pieta ved instrumenter i DTU's 3D Imaging Center. Foto: Bax Lindhardt
Ph.d.-studerende Pawel Pieta blotlægger den nøjagtige mikrostruktur af mozzarella ved hjælp af CT-skanninger. Foto: Bax Lindhardt

Mindre afhængighed af nuværende testmetode

Forskerne arbejder løbende på at skabe endnu bedre billeder af strukturens retningsbestemmelse, før denne information holdes op mod data om, hvor godt osten klarer sig. DTU har anskaffet en ny type CT-skanner, som forventes at reducere den tid, det tager at skanne prøverne – og de billeder, den vil kunne producere, forventes at være meget tydeligere.

Når Arla har produceret et parti mozzarella, tester de det i dag ved at lave pizzaer og tjekke, om den bagte ost har den rette farve, smag og strækbarhed. Det er en maskine, der tester strækbarheden, så man undgår de afvigelser, der ville opstå, hvis et menneske udførte målingerne.

Projektpartnerne forventer mindre afhængighed af stræktesten, når projektet er afsluttet. Den nye, dybere forståelse vil nemlig gøre det muligt tidligere i processen at implementere de produktionstrin, der kan sikre den ønskede mozzarella.

Maskine der tester, hvor strækbar mozzarellaen på en nybagt pizza.
Arla's maskine her tester strækbarheden af mozzarellaost. Video: Arla Foods.

Andre anvendelsesområder

Den indsigt, forskerne får gennem projektet, vil det ifølge Pawel Pieta være muligt at overføre til andre typer anisotrope materialer:

”Mange af vores idéer – som f.eks. kølekammeret – vedrører kun osten. Men billedbehandlingsdelen af arbejdet forventes at være meget bred og vil derfor kunne anvendes på mange forskellige materialer.”

Ethvert materiale, som er fiberbaseret, og hvor der er behov for at undersøge og karakterisere dets indre struktur nærmere, er en potentiel kandidat. Det kunne f.eks. være vindmøllevinger, tekstiler eller isoleringsmateriale.

”Hvis materialet er lavet på en måde, så det skal kunne modstå en vis belastning, f.eks. fra at blive strakt eller trykket i en bestemt retning og ikke en anden, kan 3D-billeddannelse gøre os i stand til at verificere, at der er anisotropi i hele materialet. På den måde kan det være med til at bekræfte, om det er lavet godt nok til at modstå belastningen,” forklarer han.

”Det vil give et dybere indblik. Du kan selvfølgelig altid lave en stresstest og tjekke, hvor meget kraft et materiale kan modstå, men det ødelægger produktet. Selvom det fortæller, hvad du gerne vil vide, vil du stadig ikke have nogen idé om, hvordan materialet ser ud indeni, og hvorfor det opfører sig, som det gør. Forhåbentlig vil vi ved hjælp af vores metode være i stand til at besvare dette spørgsmål.”

FAKTA

Mozzarellaen er blevet skannet på DTU’s 3D Imaging Centre, der huser state-of-the-art instrumenter. De kan gennemføre skanninger, som på samme tid afdækker et objekts ydre og indre – uden at objekterne skal skæres op.

På centret skanner man f.eks. hårde materialer som mineraler og metaller, der bl.a. er relevante i relation til CO2-lagring og til at bygge stålkonstruktioner som vindmøller. Udstyret bliver også brugt til at skanne organer, knogler og planter i jagten på sundhedssektorens nye produkter, samt til at undersøge natur- og kulturarvsgenstande som f.eks. fossiler og museumsgenstande.

Blandet de mere bemærkelsesværdige opgaver har centret f.eks. hjulpet Naturhistorisk Museum med at skanne et Tyronnosaurus Rex-kranie og lavet en CT-røntgenskanning af den håndprotese, den paralympiske bordtennisspiller Peter Rosenmeier spiller med, så han kunne få lavet en eksakt kopi.

Læs mere her: The 3D Imaging Centre, 3DIM