High School teacher Andreas Illum

Topengageret gymnasielærer giver energien videre

onsdag 06 okt 21

Kontakt

Jens E. Wilhjelm
Professor, gruppeleder
DTU Sundhedsteknologi
45 25 38 86

Om Andreas Illum

Andreas Illum er Medicin og Teknologi kandidat fra 2011 med speciale i billeddiagnosticeringsudstyr og strålefysik.

Han er gymnasielærer på Sukkertoppen Gymnasium (HTX) i Valby, hvor han underviser i fysik og teknologi.

Om Jens E. Wilhjelm

Jens E. Wilhjelm er professor på DTU Sundhedsteknologi og studieleder for kandidatuddannelsen i Medicin og Teknologi.

DTUs dygtige kandidater fra Medicin- og Teknologi-uddannelsen beskæftiger sig med mange forskellige ting i deres arbejdsliv. Mød en af dem her.

Uddannelsen i Medicin og Teknologi giver en bred forståelse for ingeniørfaget med fokus på samspillet mellem den menneskelige organisme, teknisk udstyr og metoder. En sådan kandidatgrad er adgangsbillet til mange forskellige karrieremuligheder.

Medicin og Teknologi alumni Andreas Illum er gymnasielærer på Sukkertoppen Gymnasium, hvor han underviser i fysik og teknologi.

Karaktersnit på 10,0

I juni 2021 afsluttede hans klasse med et ekstraordinært højt karaktergennemsnit på 10,0. Adspurgt om hvorfor netop denne klasse endte med et så højt snit forklarer Andreas:

”I min rolle som lærer behandler jeg mine elever som voksne mennesker, hvis de viser de kan håndtere det. Og denne klasse kunne”, fortæller Andreas Illum. ”Jeg giver eleverne frihed under ansvar. Jo mere ansvar de tager, jo mere frihed, og ansvar, får de. Så undervisningen bliver et samarbejde mellem eleverne og mig, hvor eleverne er langt mere aktive og selv skal tage endnu mere del i egen læring.”

”Denne klasse havde i det hele taget en høj arbejdsmoral. Hele klassen var enige om, at man skulle yde maksimum. Det var en klassekultur, der udviklede sig i klassen fra starten af, hvor der var nogle toneangivende elever, der gik forrest og resten fulgte hurtigt med. Det var også denne klasse, der indstillede mig til Politikens undervisningspris, og selvom jeg ikke vandt, så var det et stort klap på skulderen.”

"Det, der tæller, er efter min mening undervisernes engagement. Det smitter af."
Andreas Illum

Tilfældighedernes spil

Det var dog lidt af et tilfælde, at Andreas Illum blev gymnasielærer. Efter han dimitterede fra DTU i 2011, blev han ansat i et vikariat, hvor han lavede kvalitetskontrol på røntgenapparater. Da han derefter begyndte at søge andre stillinger, blev han opmærksom på, at det var en fordel at være fastansat, når man søger nyt job, hvilket var grunden til, at han i første omgang startede som gymnasielærer.

”Min søster, som underviste på et andet gymnasium, foreslog, at jeg søgte ind som gymnasielærer for at have et job, mens jeg søgte videre indenfor medtek-branchen. Så det gjorde jeg. Det viste sig at være det bedste job i verden, og siden 2014 har jeg arbejdet som gymnasielærer på Sukkertoppen Gymnasium. Jeg ville ønske, at jeg havde vidst tidligere, hvor sjovt det er og hvor god jeg faktisk er til det”, siger Andreas Illum.

Engagement gør en forskel

En vigtig ting, som Andreas har taget med sig fra hans tid som studerende på DTU er, at undervisernes engagement er alfa og omega. Det er de gode undervisere, der står frem i hukommelsen, dem som man kan mærke kan lide at undervise, og brænder for at formidle deres viden.

”Engagerede lærere giver god undervisning. Det er selvfølgelig godt, at en underviser har en stor faglig viden, men det, der tæller, er efter min mening undervisernes engagement. Det smitter af”, siger Andreas Illum, der blandt andet husker Professor Jens E. Wilhjelm, som en af dem, der brændte igennem.

Professoren er meget begejstret for at have en gammel MedTek’er på et teknisk gymnasium. ”På DTU arbejder vi meget med overgangen fra elev til studerende. Denne overgang bliver meget lettere og målrettet, når de studerende allerede er dybt engagerede før de kommer ind på DTU, som denne klasse er blevet. Det understreger også vigtigheden af dynamikken blandt de studerende, da underviserne på universitetet sandelig ikke er alene om at påvirke de studerende; de påvirkes i høj grad af hinanden,” fortsætter Professor Jens E. Wilhjelm.

”Jeg synes, det er skønt at arbejde med unge mennesker. De er interesserede og glade for naturvidenskab, som jeg jo underviser i. I den forbindelse er jeg måske nok heldig, at Sukkertoppen er et teknisk gymnasium. Men i det hele taget sker der så meget i deres liv i gymnasieårene, det er en vild udvikling, som man får lov at følge dem i. Det at få lov at give dem faglige aha-oplevelser, det er et endorfin-rush. Og det gør det sjovt at gå på arbejde”, afslutter Andreas Illum.

Topbillede: Gymnasielærer Andreas Illum, Sukkertoppen Gymnasium, er i gang med at forklare hvor mange hårtørrere, der skal bruges for at smelte indlandsisen. Svaret er 1,45 milliarder hårtørrere.