DTU æresalumne 2019: Tomas Zhang Mathiesen

Tomas Zhang Mathiesen

Begrundelse for udnævnelsen:
Udnævnelsen til æresalumne tildeles Tomas for sit særlige engagement i eksportingeniøruddannelsen/studieretningen eksport og teknologi. Tomas er en fantastisk repræsentant for DTU og uddannelsen.

Udtalelse fra Tomas Zhang Mathiesen:
”Jeg kom til Danmark fra Kina for 19 år siden som 8-årig sammen med min mor. Før det boede jeg hos mine bedsteforældre på en gård og troede ikke, at der fandtes noget andet ud over gården og Kina. Min mor sagde altid til mig: "Tomas, du er kommet til et godt land med gode mennesker og muligheder. Der findes millioner af andre kinesere, som ville ønske, at de var i dine sko, så pas nu din skole, giv tilbage og få noget godt ud af dit nye liv".

DTU har givet mig en ekstra chance i livet. Underviserne gav mig den viden og støtte, jeg havde brug for, og studielivet samt engagement i diverse frivilligt arbejde med DSE gav mig de erfaringer, jeg skulle bruge for at kickstarte min karriere. Jeg vil altid huske tilbage på DTU som et sted, hvor studerende får en ekstra chance, et sted hvor viden og erfaring kan opnås, og et sted hvor der helt sikkert vil være en plads til alle.”