DTU æresalumne 2022: Jacob Lundgreen Philipsen

Jacob Lundgreen Philipsen
Foto: Bjørg de Meza

Uddannelse fra DTUCivilingeniør (1995), Ph.d. (1999)

JobCEO, Advalight

Begrundelse for udnævnelsen:

Jacob Philipsen startede på DTU i 1990 og blev færdig som kandidat i 1995, hvorefter han begyndte en ph.d. inden for kommunikation, nærmere bestemt optiske fibre. Både som kandidat- og ph.d.-studerende var Jacob i særklasse og dimitterede med hidtil højeste gennemsnit fra DTU.

Jacobs ph.d. blev startskuddet til en stærk karriere indenfor ledelse af højteknologiske virksomheder. Efter et par år i udlandet blev han headhuntet til et direktørjob som blot 29-årig i en dansk virksomhed med udspring fra DTU. Siden har Jacob været direktør i en række ingeniør-tunge virksomheder i vidt forskellige brancher, herunder telekommunikation, høreapparater, rumindustrien, og han er nu i life science, hvor han leder Advalight, der laver medicinske lasere.

Sideløbende med sine direktørstillinger har Jacob været særdeles aktiv som rådgiver, mentor og bestyrelsesmedlem i en række aktiviteter og virksomheder med tilknytning til DTU. Bl.a. som medlem af DTU Fysiks advisory board, som ekstern underviser på DTU’s bestyrelsesuddannelse og som medstifter og bestyrelsesmedlem af flere succesfulde DTU-opstartsvirksomheder, herunder Norlase og OCTlight.

På det personlige plan er Jacob særdeles gavmild med sin viden, sit netværk og sine erfaringer – og på alle måder et positivt og energisk menneske. Allerede tilbage i tiden som studerende på DTU var han højt værdsat som hjælpelærer og som vejleder for både eksamensprojektstuderende og andre ph.d.-studerende.