DTU æresalumne 2015: Kaj Juul-Pedersen

Kaj Juul Pedersen
Kaj Juul-Pedersen

Begrundelse for udnævnelsen:

Kaj Juul-Pedersen udnævnes til DTU Æresalumne i 2015. Udnævnelsen til æresalumne tildeles Kaj Juul-Pedersen fordi han gennem sin vedvarende relation til DTU har evnet at kombinere sine fremragende evner som ingeniør og sine evner til at skabe netværk med en aldrig svigtende konstruktiv kærlighed til DTU som sit alma mater. Han har levet de værdier DTU og DTU Alumni står for.

Udtalelse fra Kaj Juul-Pedersen:

"Jeg er civilingeniør fra DTU i 1971 med telekommunikation som speciale, og denne uddannelse har betydet alt for mig i min karriere i Danmark og udlandet.

Derfor har det været mig en glæde at påtage mig de opgaver, DTU har bedt mig om, som censor, formand for COM-centret (Communications, Optics, and Materials), medlem af Advisory Boards for Fotonik og nu Space samt medlem af DTUs repræsentantskab.

Det er en stor ære for mig at blive æresalumne, og sammen med DTUs guldmedalje i 2007 giver det inspiration til fortsat virke for DTU og alumnerne. For dygtige ingeniører er en forudsætning for Danmarks fortsatte velfærd og kvaliteten i vort samfund. DTU står for mig som den fremmeste eksponent for at sikre, at denne forudsætning opfyldes".